در جستجوی معنا

من انسانم و هیچ چیز انسانی برایم بیگانه نیست.
style="position:fixed;left:0px;top:0px;z-index:200;">

در جستجوی معنا

من انسانم و هیچ چیز انسانی برایم بیگانه نیست.

ارباب رجوع خوبی باشیم.

پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۹، ۰۵:۳۴ ب.ظ

همیشه در مورد کم‌کاری کارمندها، تلفن حرف زدنشون، برو فردا بیا گفتناشون،طول دادن کارها، معطل کردن مردم و ...هم شنیدم هم فیلم دیدم که هر کس سروکارش به اداره‌ای میفته با یک کارمند بی اعصاب روبرو میشه که کار و وقت ارباب‌رجوع اصلا واسش مهم نیست و سر‌می‌دوونش! 

مسلما تو هر قشری همه نوع آدم وجود دارند هم کارمند وظیفه شناس و منظم و خیرخواه وجود داره و هم اهمال‌کار...

امروز در اداره مراجعه کننده ای داشتم که نوع رفتارش باعث شد تا چند ساعت حالم بد باشه بنابراین به فکر افتادم یه سری نکات که اگه رعایت بشه بهتر کارتون تو ادارات راه میفته گوشزد کنم البته که به نظرم همه این نکات کاملا بدیهیه اما اینقدر ارباب رجوع داشتم که به دلیل رعایت نکردن این نکات متاسفانه کارشون عقب افتاده فکر کردم شاید این نکات برای کسی مفید باشه..

۱- مدارک لازم: معمولا مدارک شناسایی(شناسنامه.کارت ملی.مدرک‌تحصیلی.عکس) برای هر کاری لازم میشه پس اصل و کپی مدارک همراهتون باشه اگر به شما گفتند کپی مدارک و بیارید حتما حتما کپی رو ببرید و فکر نکنید اونجا دستگاه کپی هست و براتون کپی می‌گیرند و همچنین بهتره خودکار همراهتون باشه تا اینکه اتاق به اتاق دنبال خودکار باشید.

۲_اگر برایتان‌پیامک،ایمیل و یا تو سایت مدارک و اعلام کردند حتما مدارک لازم و یادداشت کنید و هر کدوم و آماده کردید از لیست خط بزنید، به حافظه اتان اطمینان نکنید.

۳_ اگر شماره تماس اعلام شده قبل از مراجعه سعی کنید تماس بگیرید و موارد مورد نیاز و بپرسید.(بهتره اول وقت اداری تماس بگیرید مثلا قبل از ۹ صبح)

۴_اگر ساعت و روز مراجعه مشخص شده حتما در همون تاریخ و زمان اعلام ‌شده مراجعه کنید(حساب ترافیک و جای پارک ماشین و بلد نبودن نشانی رو هم داشته باشید چون اصلا توجیه مناسبی نیست.) و اگر بنا به دلایلی نمی‌توانید در تاریخ مقرر مراجعه کنید حتما تماس بگیرید و بخواهید اگر امکانش هست روز دیگه‌ای براتون‌مشخص کنند.

۵_ سحرخیز باش تا کامروا باشی؛ اگر برای مراجعه بازه زمانی اعلام شده مثلا روز دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ الی ۱۱_ سعی کنید اول بازه مراجعه کنید مثلا در این بازه، بهترین زمان مراجعه روز دوشنبه ساعت ۸ هست و بدترین و شلوغ ترین وقت مراجعه چهارشنبه از ساعت ۱۰‌به بعد.

۶_ اگر تو اداره قراره فرمی پر کنید تمام سعیتون بر این باشه که فرم و دقیق و کامل پر کنید، فکر نکنید این فرم بایگانی میشه و سرسری نگیرید.نحوه تکمیل فرم نشانه شخصیت شماست:) به توضیحاتی که در فرم داده شده دقت کنید و هر دقیقه از کارمند سوال نکنید که اینجا نوشته نشانی منزل یعنی نشانی منزل خودمون؟! 

۷_ غر نزنید، اون‌کارمندی که داره ازتون‌ مدارک ‌می‌گیره؛ مدارکتون و واسه خودش نمی‌خواد می‌خواد کارش و درست انجام بده،اگه خودتون فراموش کردید مدارکتون و کامل بیاورید تقصیر اون نیست که کارتون به تعویق میفته.ضمنا معمولا همه کارمندان هم به این موضوع واقفن که عصر الکترونیکه و میشه تو شبکه های اجتماعی مدارک و بارگزاری کرد اگر برای کاری که شما دارید این امکان بود بهتون اعلام‌می‌شد. اونها هم مسلما دوست ندارند کارشون بیشتر بشه یا شما اذیت بشید.

۸_وقتی تلفن می‌زنید به یک اداره و تلفن مشغوله یا کسی پاسخ نمی‌ده پس از وصل شدن تماس.. با کنایه نگید چه عجب آزاد شد! یکساعته دارم زنگ میزنم و کسی جواب نمیده و... شما تنها ارباب رجوع ان اداره نیستید شاید افراد زیادی هر روز تماس می‌گیرند و شما پشت خط هستید.شاید کارمند مدنظر شما جلسه یا ماموریت کاری هست پس با لحن کنایه‌آمیزتون ناراحتش نکنید. مطمئنا همه کارمندها در وقت اداری با دخترخاله‌اشون حرف نمی‌زنند پس به احتمالات گفته شده هم فکر کنید.

۹_حتما ماسک بزنید و اگر خود یا خانواده‌اتان سرماخوردگی  دارید به صورت تلفنی اعلام کنید شاید برای راه انداختن کار شما تدبیر دیگه‌ای اندیشیده بشه.

۱۰_ کارمندی که باهاش سروکار دارید در همین کشوری زندگی می‌کنه که شما زندگی می‌کنید؛ اونم استرس کرونا و گرونی و آلودگی و...را تجربه می‌کنه پس اگه لبخند بزنید و مهربانتر باشید کارکردن برای اونم اسونتر و راحتتر میشه.

  • هستی ...

نظرات (۱)

  • Javad Aligholizadeh
  • گاها با همه اینها کارها انجام نمی شود چند مدت پیش فرودگاه اتفاقی افتاد که دلم حتی برای یادآوری هم نمی آید ... ولی همانطور که گفتید در همه قشری همه نوعی آدمی وجود دارد و نباید همه به یک چشم راند

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی