در جستجوی معنا

من انسانم و هیچ چیز انسانی برایم بیگانه نیست.
style="position:fixed;left:0px;top:0px;z-index:200;">

در جستجوی معنا

من انسانم و هیچ چیز انسانی برایم بیگانه نیست.

من ماسک می‌زنم تا تو در امان بمانی!

چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳ ب.ظ

امروز با خودم فکر می‌کردم چرا واقعا با این همه توصیه‌هایی که واسه زدن ماسک و رعایت فاصله می‌شه بازم تو شهر افراد زیادی رو می‌بینم که ماسک نزدن و یا اینقدر طبیعی و خوشحال رفتار می‌کنند که انگار اصلا از فاجعه این روزها خبر ندارند! با خودم فکر می‌کردم که چطور باید رفتار کرد و چطور باید از مردم خواست ماسک بزنند! یا وقتی علائم سرماخوردگی دارند ۲ هفته خودشون و قرنطینه کنند! که یاد مراحل اخلاقی کلبرگ افتادم و دیدم طبق اون مراحل زیادم ماسک نزدن مردم برای حفظ جان بقیه از بیماری و یا قرنطینه نکردن خودشون با این توجیه که سرماخوردگی بود و خوب شدم عجیب و دور از انتظار نیست.

طبق نظریه کلبرگ ۶ مرحله اخلاقی وجود داره که انسانها امکان داره در هر کدوم از این ۶ مرحله قرار داشته باشند:

مرحله۱ اطاعت از قوانین به دلیل اجتناب از تنبیه است.

مرحله ۲ رفتار درست برای کسب پاداش است.

در این سطح اخلاق درونی نشده و افرادی که در این سطح قرار دارند برای دوری از تنبیه یا کسب پاداش رفتار اخلاقی رو انجام می‌دهند.

مرحله ۳ اطاعت از قوانین و هنجارهای اجتماعی به دلیل برخورداری از تایید دیگران است.

مرحله ۴ اطاعت از قانون لازم است چون باعث حفظ نظم اجتماعی می‌شود.

در این سطح اخلاق به صورت قراردادی رعایت می‌شود.

مرحله ۵ فرد متوجه شده است که قوانینی حقانیت دارند که مبتنی بر عدالت و ارزشهای انسانی باشند. و برخی قوانین که مغایر با ارزشهای انسانی باشند را رد کرده و حتی با آن مبارزه می‌کند.

مرحله ۶ عالیترین مرحله اخلاقی است که فرد می‌تواند به صورت اگاهانه اصول اخلاقی خود را تعیین و انتخاب کند و روی آن بایستد.

خوب حالا چه تعداد از مردم ما به مرحله ۵ و ۶ رسیدند اصلا چقدر به مرحله ۳ و ۴ رسیدند که انتظار داشته باشیم قانون و رعایت کنند. فکر کنم باید طبق مرحله یک رفتار بشه که نتیجه بگیریم.

 

 

  • هستی ...

نظرات (۱)

بله. کاملا باید با قوه قهریه با متخلفین برخورد بشه. نه اینجا بلکه در تمام دنیا، با مردمی که خودخواهانه سعی دارند با سلامت جان بقیه بازی کنند باید به چشم مجرم نگاهشون کرد. والا من خودم خل شدم از بس ماه هاست توی خونه موندم. 

پاسخ:
دور از جونتون:) کاملا همدردیم باهم. منم کلا جز اداره که مجبورم، هیچ جا نرفتم...و وقتی می‌بینم بعضی ها با رعایت نکردنشون شیوع زیاد می‌کنند خیلی عصبانی و ناراحت می‌شم. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی