در جستجوی معنا

من انسانم و هیچ چیز انسانی برایم بیگانه نیست.
style="position:fixed;left:0px;top:0px;z-index:200;">

در جستجوی معنا

من انسانم و هیچ چیز انسانی برایم بیگانه نیست.

حاجت با تاخیر

شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳ ب.ظ

دیروز مامان به رسم هر سال آش و دیگچه درست کرد و تمام فامیل اومدند خونه‌باغ و سهم آش و دیگچه‌اشون و گرفتند. 

این آش و دیگچه بر‌میگرده به سالی که من کنکوری بودم و مامان نذر کرد اگه من مشهد قبول بشم تو محرم ۱۰ روز مراسم روضه امام حسین تو خونه برگزار کنه و روز آخر آش بده من چون خیلی دیگچه دوست دارم‌ گفتم مامان دیگچه هم بده و مامان قبول کرد. از اونروزها حدود ۲۰ سال می‌گذره و با اینکه فقط مامان یکسال نذر داشت پس از اون هرساله روضه گرفت و روز آخر سفره پهن می‌کردیم مردم میومدند به صرف آش و دیگچه و بقیه مخلفات سفره. خیلی ها نذر می‌کردند و سال بعد که حاجتشون روا می‌شد در تهیه وسایل دیگچه و آش سهیم می‌شدند.

مامان هرسال موقع هم‌زدن آش یا دیگچه می‌گه خدایا همه‌مون سلامت باشیم و سال دیگه هم این دیگ و برپا کنیم...

پارسال به خاطر کرونا دیگه از روضه صرف‌نظر کردیم و مامان آش و دیگچه رو تو خونه باغ درست کرد و بقیه اومدند اونجا و سهمشون و ظرفی گرفتند و بردند.

امسال صفر که شروع شد مامان به من گفت کی آش و دیگچه رو بدیم و من گفتم امسال که دیگه همه‌مون نیستیم لزومی نداره ادامه بدیم این رسم و ...بابام که نیست ما هم که دیگه دل خوش نداریم، مامانم قبول کرد.

باز هفته پیش یهو گفت دلم نمیاد و شروع کرد به تدارک وسایل آش و دیگچه و از پنج‌شنبه رفتیم خونه باغ و رو اجاق دیگچه درست کردیم و روز جمعه آش و مامان درست کرد.( اولین سالی بود که موقع هم‌زدن دیگچه بابا کنارمون نبود، اولین سالی بود که من موقع هم‌زدن هیچ حاجتی نداشتم و هیچ نذری نکردم)

دیشب که برگشتیم خونه من و مامان از خستگی هلاک بودیم. مامان دیشب گفت خیلی خسته شدیم دیگه این آخرین بار بود.( من از خدا خواستم آخرین بار نباشه، مامانم سالهای  زیادی سلامت باشه و توانش و داشته باشه هرسال این مراسم و بگیره اگه منم بودم کمکش باشم.)

  • هستی ...

نظرات (۲)

سلامت باشن انشاالله.

دیگچه چیه؟

پاسخ:
سلام. ممنونم. می‌خواستم پی‌نوشت توضیح بدهم با خودم فکر کردم شاید مخصوص مشهد نباشه.
یه نوع دسره تقریبا شبیه شیربرنج، دمش می‌کنند بنابراین سفت‌تر میشه و مثل کیک برش می‌خوره. معمولا مشهدی‌ها ۲۸ صفر این دسر و درست می کنند و به صورت نذری پخش می‌کنند.
  • یاسی ترین
  • روح پدرت شاد عزیزم و خدا مادر بزرگوارت رو براتون حفظ کنه 💚💚💚💚

    ایشالا سال‌های سال در کنار هم باشین 

     

     

     

    پاسخ:
    ممنون عزیزم. انشاءالله 
    دعا می‌کنم خدا به پدر و مادرتون عمر طولانی و با عزت بده تا همیشه حضورشون گرمابخش زندگیتون باشند.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی